’’كفاية إرهاب فكري‘‘.. أحمد السعدني يثير موجة غضب بعد دفاعه عن ’’أسما منير‘‘.. ورد فعل غير متوقع من الفنان - تحيا مصر.نت ’’كفاية إرهاب فكري‘‘.. أحمد السعدني يثير موجة غضب بعد دفاعه عن ’’أسما منير‘‘.. ورد فعل غير متوقع من الفنان | تحيا مصر.نت

’’كفاية إرهاب فكري‘‘.. أحمد السعدني يثير موجة غضب بعد دفاعه عن ’’أسما منير‘‘.. ورد فعل غير متوقع من الفنان

دافع الفنان أحمد السعدني، عن الإعلامية أسما شريف منير، في أزمة تطاولها على

ارهاب فكرى, احمد السعدنى, اسما شريف منير, موجة غضب,

دافع الفنان أحمد السعدني، عن الإعلامية أسما شريف منير، في أزمة تطاولها على فضيلة الشيخ محمد متولي الشعراوي، ووصفها له بـ"متطرف".

وكتب "السعدني" عبر حسابه بـ "تويتر" تغريدة، قائلًا: "واحدة قالت مبحبش الشعراوي ومبيعجبنيش كلامه، هو اللي قالته ده حرام يا جماعة؟؟.. هل حب الشعراوي من أصول وثوابت الإسلام؟؟ في ايه يا جماعة كفاية إرهاب فكري حنلاقيها منكم ولا منهم"، مرفقا التدوينة بهاشتاج "أسما شريف منير".

ارهاب فكرى, احمد السعدنى, اسما شريف منير, موجة غضب,

وأثارت تغريدة السعدني غضب رواد مواقع التواصل الاجتماعي، وشنوا هجوما عنيفا عليه، مما جعله يحذف تغريدته، قائلا: "أنا مسحت الكلام اللي كتبته لأنه فيه تساؤل، يعني مستني ردود، بعد ما قريت الردود مسحت كلامي لإني بعد كده حقول كلامي اللي مقتنع بيه من غير ما استني رأي حد مع كامل الاحترام".

اعتذار أسما

وكانت أسما قد نشرت اعتذارا مطولا عبر حسابها بالفيسبوك، وقالت: "«حصل بينى وبين شخص حوار اسأت فيه التعبير عن اللي عايزه أقوله و حساه، اتفهم فهم كلامى علي انى انتقد فضيلة الشيخ متولي الشعراوى انا بتكلم من غير ما بحسب كلامي و انا مقصدش باي حال من الاحوال اني اغلط أو يوصل كلامي بشكل غلط كده ، انا مش بقيم فضيلة الامام ، انا عموما عمري ما احب اغلط في حد».

وتابعت: «انا باعتذر جدا جدا عشان لم استطع ان احسن التعبير واختيار الكلمات الصحيحة وده يمكن عشان لسه بتعلم و ده عن عدم ادراك انا لسه بتكلم علي طبيعتي زي اول يوم قررت اني اظهر علي السوشيل ميديا، بس دلوقتي لازم اخد بالي من كل كلمه بقولها عشان كل حاجه بتتحسب عاليا و ده جديد عليا».

وأضافت: «كل مافي الموضوع اني كنت بدور عن مرجع دينى و دروس دينية عشان افهم بشكل مبسط و عشان افهمه كنت محتاجه حاجه تناسب استيعابي ، و الشيخ الشعراوى أعمق من قدراتى لأني في حاجات فعلًا مفهمتهاش».

واختتمت: «انا مبتدئة بحاول اتعلم و اقرب اكتر من ربنا، و عموما انا بعتذر فعلا عن ذلت لساني وكلمتى .. حقيقي انى اكن للشيخ الشعراوى كل احترام وتقدير رحمه الله وجزاه كل خير .. وربنا عالم نيتي ايه».

تفاصيل الواقعة

وكانت الإعلامية الشابة قد نشرت بوست، عبر حسابها الشخصي على "فيس بوك"، قائلة: "صباح الخير عايزة آخد رأيكم في حاجة، بقالي كتير معنديش ثقة في أغلب الشيوخ، كتير منهم مُدعين ويا مُتشددين أوي يا خالطين الدين بالسياسة، نفسي أسمع حد مُعتدل محترم معلوماته مش مغلوطة، لسه في حد كده؟".

وقام عدد من المتابعين باقتراح اسم الشيخ الشعراوي، لتعلق أسما قائلة: "طول عمري كنت بسمعه زمان مع جدي الله يرحمه ومكنتش فاهمة كل حاجة، لما كبرت شفت كام فيديو مصدقتش نفسي من كتر التطرف، كلام فعلًا عقلي ما عرفتش أستوعبه.. حقيقي استغربت".

بعد ذلك تعرضت أسما لهجوم حاد بعد إساءتها للشيخ الشعراوي، مما دفعها لحذف المنشور، قائلة: "مش ممكن محدش ينفع يقول كلمة من غير هجوم هو في ايه؟ .. ايه التنمر والتعصب والبشاعة دي".

وفي النهاية أغلقت نجلة الفنان شريف منير، الحساب الشخصي بها عبر موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، من كثرة الهجوم الذي تعرضت له.

التعليقات

Name

أخبار رياضية,4251,أخبار عاجلة,19662,أخبار عالمية,6047,أخبار عربية,8703,أخبار عسكرية,1490,أخبار مصرية,6084,اقتصاد وبورصة,2071,تحقيقات وملفات,1587,تقارير,3142,تكنولوجيا,759,ثقافة,193,حوادث وقضايا,8416,سياسة,2552,صحة وطب,763,علوم,447,فن,2284,فيديوهات,5739,مقالات,484,منوعات,1347,
ltr
item
تحيا مصر.نت: ’’كفاية إرهاب فكري‘‘.. أحمد السعدني يثير موجة غضب بعد دفاعه عن ’’أسما منير‘‘.. ورد فعل غير متوقع من الفنان
’’كفاية إرهاب فكري‘‘.. أحمد السعدني يثير موجة غضب بعد دفاعه عن ’’أسما منير‘‘.. ورد فعل غير متوقع من الفنان
https://2.bp.blogspot.com/-We4bDCpD1Yw/Xb_hDCa4_QI/AAAAAAAAE88/ayGaoNWqS3gOaLuFQP6scNkPRg0qsVtMwCK4BGAYYCw/s400/416.jpg
https://2.bp.blogspot.com/-We4bDCpD1Yw/Xb_hDCa4_QI/AAAAAAAAE88/ayGaoNWqS3gOaLuFQP6scNkPRg0qsVtMwCK4BGAYYCw/s72-c/416.jpg
تحيا مصر.نت
http://www.tahyamisr.net/2019/11/blog-post_363.html
http://www.tahyamisr.net/
http://www.tahyamisr.net/
http://www.tahyamisr.net/2019/11/blog-post_363.html
true
1666605221418919716
UTF-8
تحميل جميع المشاركات لم يتم العثور على أي مشاركة عرض الكل من اقرأ المزيد تعليق إلغاء الرد حذف بواسطة الرئيسية الصفحات المشاركات عرض الكل من الأرشيف أقسام المدونة أرشيف بحث كل المشاركات لم يتم العثور على أي موضوع آخر مع طلبك الرجوع الى الرئيسية Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago المتابعون Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy